1.8.11

Alison

Le photographe Jack Radcliffe a fait une série sur sa fille Alison, de sa naissance en 1975 à aujourd'hui. On peut voir l'évolution de la jeune femme à travers un regard pas nécessairement flatteur. La série dépasse la posture du ''parent kodak'' pour entrer dans un réel travail documentaire.



"When my daughter Alison was born, in the tradition of a new parent, I began to photograph her, initially in a separate and private body of work. However, in the process of documenting Alison’s growth, I developed a passionate interest in human relationships and capturing intimate moments in the lives of family and friends.

The significance of these pictures emerges in retrospect. I realize as I look at them, that I created a visual life story of Alison, capturing moments in her metamorphosis from infant to woman-her relationships with friends, her rebellion, and underlying it, her relationship with me, a constant throughout her life. I wanted to photograph her in all her extremes, and to be part of these times in her life without judging or censoring. Only in this way would I have a true portrait of Alison."

Je me passionne, depuis un certain moment, pour ce genre de travail porté par la durée. Filmer ou photographier un sujet unique pendant une très longue période provoque souvent des questionnements sur la valeur du travail, sur le "pourquoi filmer" et - surtout - quand cesser de filmer. Au final, la caméra se retourne parfois contre l'artiste. Ça tombe très bien, 24 Images vient de me passer une commande pour un article qui présentera l'oeuvre d'Helena Trestikova, une documentariste tchèque qui a fait des portraits sur 20 ans, dont le très particulier René (2008). À suivre!

Aucun commentaire: